Inloggen
Ben je je wachtwoord vergeten? Wil je je wachtwoord wijzigen of is je wachtwoord verlopen? Je kan in de meeste gevallen zelf je wachtwoord resetten via Account Services. Kun je hier geen gebruik van maken? Dan kun je terecht bij de ISSC Helpdesk
Problemen met inloggen?
Je hebt een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen, maar kan niet inloggen. Dit kan de volgende oorzaken hebben:
- Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
- Je wachtwoord is verlopen. Reset je wachtwoord.
- Je logt in met de verkeerde gebruikersnaam. Je (u)mailadres is niet je gebruikersnaam.
- Je hebt (per ongeluk) CAPS LOCK aanstaan en je vult je gebruikersnaam of wachtwoord in met hoofdletters.
- ULCN of de toepassing waar je probeert in te loggen heeft een storing. Controleer de storingenpagina voor onderhoud en storingen.
Neem contact op met de ISSC Helpdesk als bovenstaande oorzaken niet van toepassing zijn.
Inloggen met aanvullende authenticatie
Voor sommige applicaties is het nodig dat na het inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord nog een aanvullende authenticatie stap doorlopen moet worden om toegang te krijgen tot de applicatie. Deze aanvullende authenticatie (ook bekend als Multi-Factor Authenticatie of MFA) is veel veiliger dan alleen een gebruikersnaam en wachtwoord, omdat je alleen wordt toegelaten als je ook op een aanvullende manier bevestigt dat je het bent: met een code of akkoord vanuit een app op je telefoon, of een code uit een mailbericht. Voor hackers is het lastiger om je telefoon of mailadres te gebruiken en daardoor wordt de kans op misbruik van je account kleiner. Universiteit Leiden biedt verschillende methodes aan als aanvullende factor.
Instellen aanvullende authenticatie
Heb je je privé mailadres geregistreerd in Account Services? Dan is de methode 'Code via E-mail' direct beschikbaar als aanvullende factor en zichtbaar in het instelportaal voor MFA. Als je wil controleren welk e-mailadres is ingesteld, dan kun je dit zien in Account Services (kijk onder de tegel 'Contactgegevens voor wachtwoordherstel'). Is dit niet het juiste adres, pas het dan aan in Account Services.
In het instelportaal kun je ook een app instellen als aanvullende factor. Wij raden je aan gebruik te maken van de 'NetIQ Advanced Authentication App', maar het is ook mogelijk om te kiezen voor een andere authenticator app (bijvoorbeeld Microsoft of Google).